Dino Saluzzi - Sentir Argentino
Entrevista exclusiva con Lisandro Gambarotta para El Tangauta

El bandoneonista salteño Timoteo Dino Saluzzi volvió hace seis meses a la Argentina para quedarse, luego de una prolongada vida en Alemania. Presentó disco nuevo y polemizó sobre el tango, el folclore y el jazz, sus estilos.

Timoteo Dino Saluzzi, a bandoneon player born in the province of Salta, returned six months ago to Argentina to stay, after living in Germany for a long time. He presented his new cd and gave his opinions about his styles: tango, Argentine folklore music and jazz.


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¿Cómo fue la creación de su disco?
Había que grabar un nuevo disco y las cosas salen, no es tan complejo. Sobre el arte no se puede hablar con razones matemáticas y Juan Condori nace por eso: las cosas suenan y uno hasta les pierde la huella después, ya no es más el autor, es una cosa que anda por ahí, y a veces uno la escucha y ni siquiera se da cuenta si es de uno o no. Y hasta puede provocar cierta indiferencia, aunque no es el uso y costumbre en la Argentina. En el ambiente de la música de nuestro país el uso y costumbre es el ‘autobombo’. Todos los días se ve en los medios de comunicación a los propios artistas dándose difusión, no sé si demasiado, pero puede ruborizar a cualquier tipo prudente.

¿Cómo fue cuando empezó a vivir de su música?
Muy duro. Más para los artistas como yo que sentimos un cariño cierto, verdadero por la música. En aquella época todo florecía en el país: la escritura, la ciencia y yo intentaba llegar a eso, desde la distancia. Recuerdo especialmente el “Glostora Tango Club”, una maravilla. Algunos firmaban contratos por tiempo indeterminado, como fue el caso de la Orquesta de Alfredo De Angelis, que era un artista prácticamente exclusivo de ese lugar.

¿Cómo recuerda su experiencia como parte de Radio El Mundo?
Eso se podría definir como una relación de dependencia. Desde ese punto de vista, me ayudó muchísimo, porque recién me casaba y tenía hijos. A fin de mes podía pagar mi subsistencia y tener estabilidad económica, para un músico, es difícil. Pero fue interesante desde todo punto de vista. Sobre todo por la alegría de pelear por una cultura que no era tan conocida como ahora.

¿Y su paso por la Orquesta de Alfredo Gobbi?
La experiencia con Gobbi fue realmente enriquecedora. Fue una suerte estar al lado de un verdadero maestro

¿Cómo recuerda su relación con Ástor Piazzolla?
Fue buena, una relación de colegas. De él se podía aprender muchísimo porque tenía la lógica del creador, todo un bagaje de posibilidades que sólo tiene un verdadero creador. Crear es no imitar, no apelar a la referencia.

Piazzolla hablaba de su obra como “Tango nuevo” y también se lo incluyó a usted en ese concepto.
Para mí fue un error de Ástor ese concepto. Si es tango nuevo, se podría decir arte nuevo. ¿Usted podría pensar, por ejemplo, que Pablo Picasso aún siendo uno de los mayores vanguardistas podría haber llamado a su obra pintura nueva? Fue una apreciación absolutamente personal de Ástor. A mí no me gustaba mucho la idea de tango nuevo. Hay muchos factores por lo que creo esto: si hay tango nuevo, puede haber tango viejo o puede no haber tango, por eliminación vamos separando. Tango nuevo es subestimar a Agustín Bardi, a Eduardo Arolas, a Francisco De Caro, tantos compositores buenos anteriores a esa idea. El tango es una manifestación artística que va más allá de las especulaciones de segundo orden. La cultura de un grupo social no se borra así nomás, está implícita, sale de la gente hasta que el artista la capta y le hace tomar cuerpo. Lo demás es una especulación fallida. Hasta ahora, en la historia de la humanidad, no se ha visto a alguien que destruya una cultura, excepto a algunos tipos que andan por allí tratando de reformar el tango con mezclas raras.

¿Lo dice por el tango electrónico?
¿Hay un tango electrónico? No sabía, ¿qué es eso? ¿Tango con electricidad? No escucho cosas que me hagan tener pena por la gente. Mi imaginación no tiene capacidad para entender eso.

¿Cómo ve a las nuevas generaciones?
En general están sectorizados alrededor de la figura de Piazzolla. Entonces no se conoce mucho del tango de siempre, por lo cual se trata de imitar burdamente la música de Ástor y eso me da pena, destruyen esa música por no entenderla. Se conoce poco de históricos como Lucio Demare, Luis Brighenti, Francisco de Caro, Ernesto de la Cruz, Alfredo Gobbi, Eduardo Rovira… y así es como ir a pedir el título de bachiller sin conocer historia argentina, me parece que no se lo van a dar, le van a decir “vaya, estudie y vuelva”.

Acompañó en varias giras a Mariano Mores.
Le tengo un gran cariño a Mariano. Es un gran compositor, un gran autor de tangos para decirlo más claramente. Sus tangos quedaron pegados en la gente, tuvieron mucho éxito. Marianito es un tipo fantástico por su capacidad, además es un buen padre, tiene una familia armada perfectamente que también colabora con él artísticamente, y eso me parece maravilloso.

Usted también se rodea de su familia, de hecho su actual agrupación se llama “Dino Saluzzi Family”
Es interesante, porque trabajamos sobre una música que intenta una proposición plagada de códigos, no es la automatización, y cuanto más cerca se está de las personas más se conoce la reacción y la comunicación es más fácil.

¿Cómo es Campo Santo, su lugar de origen en la provincia de Salta?
Creo que es el mejor lugar en el mundo. Es un pueblito, con casas derruidas y muchas dificultades para vivir. Antes había tres fuentes de trabajo: la fábrica de azúcar, la fábrica de cemento pórtland y una plantación de olivares. Todo eso desapareció y recién ahora comienza a reconstruirse en parte. Se puede imaginar cómo es la vida en un lugar donde no hay nada que hacer…

¿Cuándo decidió irse a vivir a Alemania?
Entre los años 1980 y 1981. Desde hacía tiempo tenía intenciones de irme porque acá no se podía vivir. Aún le agradezco al gallego del almacén de mi barrio parte de mi subsistencia, el tipo me aguantaba… Alberto. Todavía sigue siendo vecino. En la época que mencioné visitó Buenos Aires el presidente de un importante Festival de Jazz europeo, recorrió toda Latinoamérica e invitó a gente de Perú, Bolivia, Brasil, Chile y me invitó a mí por Buenos Aires. Fue una elección mía apoyada por la fortuna, pude conocer otras realidades y sobre todo entender que yo era músico, que estaba lo suficientemente preparado. Muy poco tiempo antes vendía aerosoles en los ómnibus, pero nunca dejé de estudiar, amaba el bandoneón como lo amo ahora, un instrumento muy difícil, para tocarlo bien se necesitan muchas horas de ejercicios, de prácticas, crear la bibliografía necesaria para evolucionar en la técnica del instrumento, porque con el tango se adquiere una especie de amaneramiento de tocar y ahí se detiene la evolución del bandoneón.

¿Por qué el tango detiene la evolución del bandoneón?
El bandoneón está preso del tango. La Orquesta Típica tenía cuatro bandoneones. Se los denominaba bandoneón A y bandoneón B y después tercero y cuarto. Ahí no había rotación de solistas, el músico quedaba para siempre en ese puesto, siendo bandoneón de apoyo de un solo solista. Eso para mí fue una equivocación porque no ayudó o no impulsó la posibilidad concreta de evolucionar del resto. En una orquesta sinfónica seria hay seis ‘concertinos’ por lo menos. O sea que cada uno ocupa un lugar importante. Entonces el aprendizaje, y por ende la evolución, estaban vedados para nosotros. Lo mismo sucede cuando se dice “Gardel cada día canta mejor”, eso trabó la evolución de los cantantes que lo sucedieron, una cosa bastante cruel. Por supuesto que Gardel canta bien, pero hay otros que cantan también muy bien. Uniformar el gusto me parece poco prudente y de no muy buen tino.

¿Cómo fue la composición de Bandoneón tierra adentro, uno de los discos fundacionales de su carrera?
Era inconsciente, ahí se nota mucho la inocencia, y por eso es que hasta ahora sigue vigente. Con los demás músicos ni sabíamos qué íbamos a grabar y arrancamos con cualquier cosa. Todas las canciones guardan para mí un recuerdo muy querido, tengo deseos de grabarlo de nuevo. La gente necesita reconocerse en sus propias cosas, si no hay desorientación. •

JAZZ
¿Cuál es su relación con el jazz?
Tengo muchos amigos en el ambiente del jazz, me parece que la música es una sola. Cambian los usos y costumbres pero a la postre la música en un punto se une toda, como decía un escritor, en el sublime terreno de la igualdad. Si se comparan Verdi, Weber y Mozart, ¿cuál sería el arte musical? Si se compara Picasso con Van Gogh ¿cuál sería el arte pictórico? Es una buena pregunta que en definitiva se responde en que son iguales en el arte. Todo cabe, excepto la mezquindad, la especulación, el egoísmo, la indiferencia, la mentira, el odio, el rencor, eso no tiene lugar en el arte. En dos minutos te das cuenta si el tipo es un estúpido que está abusando de la cultura en beneficio propio, y hay varios.

FOLCLORE
¿Qué relación encuentra entre el tango y el folclore?
La otra vez hice una prueba en una de las funciones del Tasso: se me ocurrió una melodía e improvisé un poco. Primero la toqué con forma de tango y luego con forma de zamba. Creo que la gente percibió las dos formas distintas, pero al final es música de acá, en los giros armónicos y melódicos se nota que hay una argentinidad visible. Entonces pienso, en mi locura, que las dos son maneras de expresar un solo sentir, el sentir argentino. No creo en la dicotomía. Creo que el folclore, el verdadero folclore, todavía no está gestado. Está gestada la costumbre, una especie de hábito, pero aquellas cosas que serían el arte de las provincias, que son bien parecidas al tango, como la zamba, aún no han encontrado verdadera expresión. Lo demás es una postura separatista.

¿Puede un músico hacer tango y folclore?
Se puede, pero tenés que conocerlos. ¿Conocer las dos cosas es un doble trabajo? ¿O es una fortuna vivir los dos ámbitos? La pregunta más importante es ¿cuál es el destino que tienen dos cosas que están separadas pero son en definitiva los polos de un mismo elemento? No hay una verdadera oposición. Esto lo digo por primera vez. Pero sí hay un descuido en la investigación de todo el repertorio de lo que significa la música argentina, y de ahí, por qué no, se pueden fusionar las dos cosas, en lugar de fusionar el tango con la música electrónica. Sólo que hay trabajar y estudiar más, para no hacer un mensaje pseudo artístico.
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Argentine Feeling
Dino Saluzzi in exclusive interview with Lisandro Gambarotta for El Tangauta

Timoteo Dino Saluzzi, a bandoneon player born in the province of Salta, returned six months ago to Argentina to stay, after living in Germany for a long time. He presented his new cd and gave his opinions about his styles: tango, Argentine folklore music and jazz.

How did it go during the creation of your cd?
I had to record a new cd and things came out all right; it is not that complex. You cannot speak about art with mathematical reasons and that is why Juan Condori is born: things resonate and you lose track of them later, you are no longer the author, the thing has a life if its own, and you listen to it and can’t even tell if you wrote it. And it can even cause certain indifference, although is not what usually happens in Argentina. In the musical environment of our country it is typical to 'self–praise'. Every day you see in the mass media artists promoting themselves, I do not know if it is too much, but it can make any prudent person blush.

How was it when you began to live from your music?
Very hard. Even more for artists as myself, who feel a true, certain affection for the music. In those times everything flourished in the country: writing, science and I tried to reach that from the distance. I remember especially the “Glostora Tango Club”, a wonder. Some signed contracts for an indefinite period, as was the case of the Orchestra of Alfredo de Angelis, who was practically an exclusive artist of that place.

How do you remember your experience as part of Radio El Mundo?
That could be defined as a relationship of dependence. From that point of view, it helped me a lot, because I was recently married and had children. At the end of the month I could pay my bills and I had economic stability. That, for a musician, is difficult. But it was interesting from every point of view. Above all because of the joy of fighting for a culture that was not so well known as it is now.

And your stint at the Orchestra of Alfredo Gobbi?
The experience with Gobbi was really enriching. I was lucky to be next to a true teacher.

How do you remember your relationship with Ástor Piazzolla?
It was good, a relationship of colleagues. You could learn a lot from him because he had the logic of a creator, all the background of possibilities that only a true creator has. Creating is not to imitate, not to appeal to the reference.

Piazzolla spoke of his work as “new Tango” and also included you in that concept.
For me that concept was an error on Astor’s part. If it is new tango, then we would be able to speak of new art. Would you be able to think, for example, that Pablo Picasso, even being one of the greatest modernists, would have been able to call his work new painting? It was an absolutely personal appreciation of Ástor. I did not like much the idea of new tango. There are many reasons for which I believe this: if there is new tango, then there can be old tango or there can be no tango, by elimination we separate. New tango means underestimating Augustine Bardi, Eduardo Arolas, Francisco De Caro, so many good composers who came before that idea. Tango is an artistic demonstration that goes beyond second order speculations. The culture of a social group is not erased easily, it is implicit, it comes out of the people until the artist grasps it and shapes it. The rest is just speculation. Up to now, in the history of humanity, we have not seen someone destroy a culture, except for those trying to reform tango with strange mixtures.

Are you saying that because of electronic tango?
Is there an electronic tango? I did not know, what is that? Tango with electricity? I do not listen to things that make me pity people. My imagination does not have the capacity to understand that.

How do you see the new generations?
In general they are divided in sectors around Piazzolla. Then they do not know much about the tango that has always been around, so it is a matter of coarsely imitating the music of Ástor and that makes me sad, they destroy that music because they don’t understand it. Little is known about historical musicians such as Lucio Demare, Luis Brighenti, Francisco de Caro, Ernesto de la Cruz, Alfredo Gobbi, Eduardo Rovira… and thus it is like asking for a high school diploma without knowing Argentine history, it seems to me that they will not get it, they will be told “go back, study and then come back”.

You accompanied Mariano Mores in several tours.
I have great affection for Mariano. He is a great composer, a great author of tangos to say it more clearly. His tangos stay with people, they have had a lot of success. Marianito is a fantastic guy for his professional capacity; in addition he is a good father, he has a perfect family who also collaborates with him artistically, and that seems marvelous to me.

You also surround yourself with family, in fact your current group is called “Dino Saluzzi Family”.
It is interesting, because we work on music that attempts a proposal full of codes. It is not automation, and the closer you are to people the more you know their reaction and communication is easier.

What is Campo Santo, the place where you were born in the province of Salta, like?
I believe that it is the best place in the world. It is a small town, with dilapidated houses, where living is difficult. Before there were three sources of work: the sugar factory, the cement factory and a plantation of olive groves. All that disappeared and only recently they are rebuilding it. You can imagine how life is in a place where there is nothing to do…

When did you decide to go to live in Germany?
Between the years 1980 and 1981. I had intended to leave for a long time because here you could not live. I am still thankful to the Spanish owner of my neighborhood grocery store for my survival, he waited for me… Alberto. He is still a neighbor. At that time the president of an important Festival of European Jazz visited Buenos Aires, traveled through Latin America and invited people from Peru, Bolivia, Brazil, Chile and he invited me for Buenos Aires. My choice was supported by good fortune, I got to know other realities and above all to understand that I was a musician, that I was prepared enough. Until not very long before then I sold aerosols in buses, but I never stopped studying, I loved the bandoneon then as I love it now: it is a very difficult instrument, to play it well you need many hours of exercises, of practice, to create the necessary bibliography to evolve in the technique of the instrument, because with tango you acquire a kind of mannerism playing and there the evolution of the bandoneon stops.

Why does tango stop the evolution of the bandoneon?
The bandoneon is a prisoner of tango. The Orquesta Típica had four bandoneons. They were called bandoneon A and bandoneon B and then came the third and fourth. There was not rotation of soloists; the musician remained forever in that position, being support bandoneon of a single soloist. That for me was a misconception because it did not help or promote the concrete possibility for the rest to evolve. In a serious symphony orchestra there are six 'concertmasters' at least. That is to say that each one occupies an important place. Thus learning, and therefore evolution, was blocked for us. The same thing happens when they say “Gardel sings better every day”, that stopped the evolution of the singers that came after him, quite a cruel thing. Of course Gardel sings well, but there are others that also sing very well. Standardizing taste seems to me not very prudent and does not display common sense.

How was the composition of Bandoneón tierra adentro, one of the fundamental recordings of your career?
It was unconscious; you can notice the innocence, that is why it continues to be valid even now. We did not know what we were going to record with the other musicians, and we started with anything. All the songs are a very beloved memory for me; I have the desire to record it again. People need to recognize themselves in their own things, if not there is confusion.

FOLCLORE
What relationship do you find between tango and folklore music?

The other time I did a test in one of the performances at the Tasso: I thought of a melody and I improvised a little. First I played it as a tango and then as a zamba. I believe that the people perceived the two different forms, but in the end it is music from here, the Argentine is visible in the melodic and harmonic turns. Then I think, in my insanity, that the two are ways to express a single feeling, the Argentine feeling. I do not believe in the dichotomy. I believe that folklore, the true folklore tradition, is not yet gestated. There is the custom, a kind of habit, but those things that would be the art of the provinces, that are similar to tango, such as the zamba, have not found their true expression yet. The rest is a separatist position.

Is a musician able to do tango and folklore music?
You can do it, but you need to know them both. Is getting to know the two things twice the work? Or is it instead the good fortune of living the two environments? The most important question is what is the destiny of two things that are separated but are in the end opposite poles of the same element? It is not a true opposition. This I say for the first time. But yes, there is certain carelessness in the research of the entire repertoire of Argentine music, and from there, why not, the two things can be mixed, instead of fusing tango with electronic music. The only thing is that it is necessary to work and study more, so as not to send a pseudo artistic message.


JAZZ
Which is your relationship with jazz?

I have many friends in the jazz environment; it seems to me that there is only one music. Habits and customs change but after all is said and done, all the music is one, as a writer said, in the sublime land of equality. If you compare Verdi, Weber and Mozart, which would be musical art? If you compare Picasso with Van Gogh which would be pictorial art? It is a good question and the answer in the end is that they are equals in art. Everything fits, except miserliness, speculation, selfishness, indifference, lies, hatred, grudges, those have no place in art. You realize in two minutes if a guy is an idiot abusing culture for his own profit, and there are several of them.
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