Carlos Libedinsky
Carlos Libedinsky en entrevista exclusiva con Carlos Bevilacqua para El Tangauta

Músico de variadas influencias y bailarín aficionado, Carlos Libedinsky creó hace 4 años el grupo de tango electrónico que mejor actualizó la esencia del género: Narcotango. Orgulloso de los resultados, narra aquí la génesis del proyecto, describe sus características más salientes y reflexiona sobre el polémico estilo que eligió para expresarse. El siguiente diálogo se desarrolló entre las computadoras, consolas e instrumentos musicales que pueblan su estudio-escuela del barrio porteño de Belgrano.

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¿Por dónde anduvieron en la última gira?
Estuvimos en Alemania, Holanda, Grecia, Austria, Suiza e Italia. Fue la cuarta gira europea y la séptima internacional. En dos meses hay muchas posibilidades de que algo salga mal pero estuvo todo muy bien organizado por los productores y hubo mucha armonía entre nosotros, tanto arriba como abajo del escenario.

¿Es verdad que diste clases de baile?
No, con Rosana Laudani dimos un seminario de musicalidad para bailarines, que consiste en una clase de 3 horas con el grupo tocando en vivo ejemplos de lo que vamos explicando. Es un trabajo muy vinculado a la rítmica y su aplicación en el baile. Noto que en general los profesores de baile no tienen muchos elementos para transmitir en cuanto a música, aunque ellos sean muy musicales. Vamos a dar ese mismo seminario en La Plata el 17 de septiembre.

¿Llegaste al tango a través del baile?
No, yo venía tocando tango desde 10 años antes de empezar a bailar.

Pero el baile tuvo mucha influencia en tu música.
Sí, claro. Cuando empecé a bailar mi vida musical cambió en 180º. Hacía un tango tradicional y desde entonces empecé a hacer algo bien diferente, motivado por una necesidad estética a partir de mi propio baile. ¡Cuando iba a la milonga no podía irme! ¿Viste cuando decís “me tengo que ir” y pasan 3 horas hasta que te vas? Esa experiencia me llevó a Narcotango. Yo veía que había mucha experimentación y creación en el baile pero nada similar en la música. Era evidente que la pólvora estaba regada y sólo había que encender la chispa.

El baile también tiene un papel importante en tus shows.
Sí, y como los lugares en los que tocamos son muy disímiles la gente no siempre tiene espacio para bailar. A veces incluimos performances de bailarines profesionales como Jimena Salzman, Mario Rizzo o Martín y Carolina. Nos convocan a festivales de tango pero también a festivales de músicas del mundo. Entonces muchas veces se mezclan conocedores con gente que ve bailar tango por primera vez y se arma una pista improvisada a un costado. Lo interesantísimo es que esa pista espontánea de baile se convierte en parte del espectáculo. En algunos shows hemos bailado también Rosana y yo, fuera de programa, porque sentimos ganas durante los tramos en que ni yo toco ni ella canta, lo cual fue muy bien recibido y muy divertido para nosotros.

Sonia Possetti dijo cree que es muy importante que la música pase por el cuerpo.
A mí me gusta mucho cuando la gente baila, porque es una forma de escuchar mucho más amplia que la tradicional. Escuchás con el cuerpo y protagonizás una historia con otra persona con esa banda de sonido.

¿Tenés algún conflicto con el concepto de tango electrónico?
No, para nada. Es necesario denominar de alguna forma a los nuevos estilos. Si bien cada uno de los grupos de tango electrónico de relevancia tiene sus propias características, todos tienen en común el uso de recursos electrónicos junto a los sonidos acústicos de los instrumentos.

Hay quienes dicen que tango y música electrónica son términos incompatibles.
Narcotango es una prueba exitosa de que son compatibles. Viajamos mucho para tocar y Narcotango se baila hoy en todo el mundo, siendo que tenemos poco tiempo de trayectoria.

También hay quienes dicen que el tango electrónico no existe como tal y que es sólo música electrónica con algunos elementos de tango adosados.
La cuestión semántica me tiene sin cuidado. Hay cosas más globales e interesantes para averiguar. Vos vas a una disquería y hay una batea que dice “tango electrónico”. Por otro lado, diarios y revistas registran esta modalidad como un nuevo lenguaje. El tiempo dirá, luego, cuánta relevancia tendrá esto. Por supuesto que no es tango tradicional, es una visión del tango desde el siglo XXI. En todo caso, me divierte más escuchar lo que se dice sobre el tango electrónico que mi propia idea al respecto. También entiendo a mucha gente que se enoja con algunos discos que son horribles. Muchos jingleros se pusieron a hacer tango electrónico porque está de moda y vende.

Da la sensación de que la resistencia a las novedades es cada vez menos fuerte.
Sí. Hoy hay mucha más apertura y curiosidad. Mucha gente que era reacia empieza a ver que dentro del llamado tango electrónico hay muchos matices. Hace 4 años, cuando llevaba un demo a las milongas los DJs lo rechazaban, no siempre por ellos mismos, pero me decían: “No puedo pasarlo, la gente me va a reputear” . Recuerdo que me angustiaba mucho. Calculo que les habrá pasado también a los bailarines que intentaron formas nuevas. Hablo de gente como Gustavo Naveira, Pablo Verón o "Chicho" Frúmboli. No queremos ir contra las corrientes tradicionales, sino sumar otras. Es algo que le hace muy bien a la cultura, en la medida en que como artista asumís la libertad de hacer lo que te sugiere tu sensibilidad. El otro desafío es llegar a término, porque desde el momento en que gestás una idea hasta que la llevás a cabo hay muchas posibilidades de fracasar.

¿Qué influencias se pueden rastrear en Narcotango?
Cuando empecé a componer los primeros temas estaba muy entusiasmado con algunos grupos de trip hop como Massive Attack, Portishead, Air y Morcheeba. Ellos hacen una música muy densa, profunda y erótica. Al mismo tiempo, iba a las milongas, donde siempre me conmovió bailar con Pugliese y Di Sarli. Cuando escuchaba Massive Attack también sentía ganas de bailar tango. A su vez, trabajé unos 20 años haciendo música para teatro y la milonga es como una puesta en escena con personajes reales que se mueven con cierta dinámica y cumpliendo una serie de códigos. Siento que Narcotango es como la banda de sonido de una milonga contemporánea, una forma de seguir con ese trabajo de ponerle música a una obra de teatro.

Además es una música muy cinematográfica. Escuchando tus temas uno se hace la película…
(Ríe) Sí, de hecho la música fue usada bastante en cortometrajes y en programas de televisión, tanto argentinos como extranjeros. Otro dato interesante es que eligen mi música grupos de danza y no sólo de tango.

¿Cuáles son a tu criterio las principales diferencias en entre los dos discos de Narcotango?
El primero es un disco muy fresco, porque si bien su elaboración llevó mucho tiempo nació como una cuestión lúdica y personal. Todo lo que pasó después no me lo esperaba. Componía temas que me dieran ganas de bailar. Los domingos, luego de bailar en La Glorieta, un grupo de amigos venía a testear si los temas eran tan atractivos como a mí me parecía. No existió Narcotango hasta que salió el disco, porque se hizo enteramente en estudio.
El segundo, en cambio, fue un disco mucho más maduro porque ya lo habíamos tocado mucho antes de grabarlo. La música tiene más densidad, con más elaboración en los arreglos y más profundidad. Estoy muy contento, porque después de un éxito es difícil cumplir con la expectativa.

Los artes de tapa de ambos discos son bastante ambiguos. Deben haber recibido interpretaciones diversas…
El otro día en un blog preguntaban si la tapa del primer disco era un riñón (risas). Es una pareja envuelta en un papel fílmico, representando a bailarines que de alguna manera llegaron ahí y por alguna razón no pueden despegarse. La tapa del segundo tiene que ver con un nacimiento. Pero son imágenes muy oníricas. Las lecturas posibles son muchas y dependen de tu sensibilidad. Como pasa con la música y en la vida en general, cuanto más sensible estás, a más niveles de conocimiento accedés. Son fotos de Gustavo Perlo y Rosana Laudani bajo diseños de Eduardo Tessone.

¿Cómo ves el panorama del tango electrónico?
Parecería que hay muchos grupos, pero no hay tantos. Hace unos 4 años pensaba que iba a haber más discos y más música interesante dentro de este estilo. En todos los ámbitos hay mucha gente que se mueve sólo por interés y el tango electrónico es un nexo muy fuerte entre la historia y la generación contemporánea.

¿Cuáles son los grupos que sí te gustan?
Por lo general, me gustan los grupos que hacen tango electrónico que puedo bailar como tango. Me parecen interesantes algunos cosas de Otros Aires, aunque no me agrada la utilización de fragmentos de tangos tradicionales ni sus reversiones electrónicas. Prefiero cuando crean algo propio. Hay algunos temas de Sudestada que también me gustan. Federico (Mizrahi) es un músico espectacular pero, de nuevo, lo prefiero en sus propios temas. Los discos de Bajofondo y de Gotan Project me parecen muy buenos pero los vinculo más a la música electrónica que al tango.

¿Narcotango está generando temas nuevos?
Al terminar un disco, siento que puse todo y me quedo como vacío. Por eso, todavía estamos en una etapa más de vivencias, que quizás luego se transformarán en música. La energía hacia fuera que implica tocar y viajar es bien distinta a la de concentración introspectiva, propia de la composición y la grabación. Nos estamos alimentando, pero no sé cuál va a ser el próximo paso…
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Narcotango básico

Hacía más de 10 años que Carlos Libedinsky tocaba y componía tango de corte tradicional cuando en 2003 editó su disco Narcotango. Desde 1992 se presentaba en eventos privados con un dúo de guitarras y voz llamado Los Mareados. En 2001 tuvo un auspicioso debut discográfico con Aldea Global, que incluye letras propias sobre la realidad social argentina. Pero recién hace 4 años empezó a trascender en el ambiente a través del sonido de fusión con el que hoy se lo identifica. Los prejuicios se derrumban ante la potencia y originalidad de su música. Aunque omnipresentes, los recursos electrónicos respetan el gusto por la melodía que siempre caracterizó al tango. Composiciones propias como Vi luz y subí, Otra Luna y Un paso más allá empezaron a ser cada vez más elegidas por bailarines profesionales, DJs de milongas y hasta por programas de televisión como Arriba Argentinos, el noticiero matutino de Canal 13. En ese contexto fue que el año último llegó Narcotango 2, menos rico en “hits”, pero con el video para computadora de un tema grabado en vivo en La Viruta y una pista tan adictiva como el tango: Gente que sí. Más allá de algunos tarareos, la música de Narcotango es meramente instrumental, lo cual puede verse como un déficit o como un mérito extra del resultado final, pletórico de variantes rítmicas y una amplitud tímbrica fascinante.
Luego de varios cambios de formación, Narcotango hoy está integrado por Fernando del Castillo (batería y percusión), Sebastián Monk (piano y teclados), Federico Biraben (bandoneón) Marcelo Vaccaro (bajo), “Quique” Condomí (violín), Rosana Laudani (voz) y el propio Libedinsky (guitarra, programaciones, arreglos y dirección). –C.B.
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The future is here
Carlos Libedinsky in exclusive interview with Carlos Bevilacqua for El Tangauta

Carlos Libedinsky, musician with diverse influences and amateur dancer, created four years ago the electronic tango group that brought up to date the essence of the genre: Narcotango. Proud of the results, he talks here about the genesis of the project, describes its most distinctive characteristics and reflects on the controversial style that he chose to express himself. The following dialogue took place among the computers, consoles and musical instruments that populate his studio-school in the neighborhood of Belgrano, in Buenos Aires.


Where were you in the last tour?
We were in Germany, Holland, Greece, Austria, Switzerland and Italy. It was the fourth European tour and the seventh international one. In two months there are many things that can go wrong but it was all very well organized by the producers and there was a lot of harmony among us, both on and off the stage.

It is true that you taught dance classes?
No, with Rosana Laudani we gave a seminar of musicality for dancers, which consists of a 3 hours class with the group playing live examples of what we explain. This is very much related to the rhythm and its application to the dance. I notice that in general dance teachers do not have many elements to convey in regards to music, even if they are very musical. We are going to teach that same seminar in La Plata on September 17.

Did you arrive at tango through the dance?
No, I had been playing tango for 10 years before I began to dance.

But dancing had a lot of influence in your music.
Yes, of course. When I began to dance my musical life changed 180 degrees. I used to play traditional tango and after that I began to do something very different, motivated by an esthetic need from my own dance. When I went to a milonga I could not leave! You know when you say "I have to go" and another 3 hours go by until you actually leave? That experience took me to Narcotango. I saw that there was a lot of experimentation and creation in the dance but nothing similar in the music. It was evident that the gunpowder was laid out and all that was needed was to light the spark.

The dance also has an important role in your shows.
Yes, and as the places in which we play are very different, people do not always have space to dance. At times we include performances by professional dancers as Jimena Salzman, Mario Rizzo or Martin and Carolina. They call us to play at tango festivals but also at festivals of music of the world. Many times there are people who dance tango mixed with people that see it for the first time and an improvised dance floor appears to one side. The fascinating thing is that that spontaneous dancing becomes part of the show. In some shows Rosana and I have also danced, outside of the program, because we felt like it during the times in which I did not have to play or she to sing, which was very well received and fun for us.

Sonia Possetti said she believes that it is very important that music goes through the body.
I like it a lot when people dance, because it is a much wider form of listening than the traditional one. You listen with the body and participate with another person in a story with that soundtrack.

Do you have a conflict with the concept of electronic tango?
Not at all. The new styles have to be called something. Though each one of the important electronic tango groups has its own characteristics, they all have in common the use of electronic resources next to the acoustic sounds of the instruments.

There are also those who say that tango and electronic music are incompatible terms.
Narcotango is proof that they are compatible. We travel a lot to play and Narcotango is danced today everywhere, even if we have not been playing for such a long time.

Also there are those who say that the electronic tango does not exist as such and that it is only electronic music with some elements of tango attached to it.
I don’t care about semantics. There are more global and interesting things to ascertain. If you go to a music shop there will be a section called "electronic tango". On the other hand, newspapers and magazines register this modality as a new language. Time will tell how important it will really be. Of course it is not traditional tango, it is a 21st century vision of tango. In any case, I am much more amused by what is said about electronic tango than by my own idea about it. Also I understand people who get mad about some cds, which are horrible. Many people who write TV commercial jingles began to do electronic tango because it is fashionable and it sells.

It seems that resistance to new ideas is less and less strong.
Yes. Today there is a lot more openness and curiosity. Many people that were reluctant before are beginning to see that there are many shades within what is called electronic tango. Four years ago, when I took a demo to the milongas the DJs rejected it, not because of themselves, they would tell me: "I cannot play it, people are going to curse me". I remember that distressed me a lot. I imagine that the same happened to the dancers who tried new forms. I speak of people like Gustavo Naveira, Pablo Verón or "Chicho" Frúmboli. We do not want to go against traditional currents, but to add another. This is good for culture, when as the artist you assume the freedom to do what your sensibility dictates to you. The other challenge is to arrive to completion, because from the moment in which you conceive an idea until you complete it there are many chances to fail.

What influences are you able to identify in Narcotango?
When I began to compose the first songs I was very keen on some groups of trip hop as Massive Attack, Portishead, Air and Morcheeba. They do an erotic, deep, and very dense music. At the same time, I was going to milongas, where it always moved me to dance to Pugliese and Di Sarli. When I listened to Massive Attack I also felt the desire to dance tango. At the same time, I worked some 20 years doing music for theater and the milonga is like a staging with real characters that move with certain dynamics and comply with a series of codes. I feel that Narcotango is like the soundtrack of a contemporary milonga, a way of continuing with that work of putting music to a play.

Besides, it is a very sound-track type of music. Listening to your songs one imagines the movie… (Laughs)
Yes, in fact the music was used quite a bit in short films and in TV programs, both in Argentina and abroad. Another interesting fact is that dance groups choose my music and not only tango ones.

Which do you think are the main differences between the two Narcotango cds?
The first one is a very fresh cd, because even though it took a lot of time to make, it was a personal and playful thing. I did not expect everything that happened afterwards. I composed songs that made me feel like dancing. Sundays, after dancing at La Glorieta, a group of friends came to test if the songs were as attractive as they seemed to me. Narcotango did not exist until the cd came out, because it was done entirely in the studio.
The second, on the other hand, was a much more mature cd because we had already played it a lot before recording it. The music has more density, elaboration in the arrangements and depth. I am very pleased, because after a success it is difficult to fulfill expectations.

The art of the cover of the cds is quite ambiguous. They must have received diverse interpretations…
The other day in a blog they asked if the cover of the first cd was a kidney (laughter). It is a couple wrapped in plastic, representing dancers that somehow arrived there and for some reason they cannot separate from each other. The cover of the second has to do with a birth. But they are very dream-like images. The possible readings are many and they depend on your sensibility. As it happens with music and life in general, the more sensitive you are, the more levels of knowledge you achieve. They are photos by Gustavo Perlo and Rosana Laudani designed by Eduardo Tessone.

How do you see the scene of electronic tango?
It would seem that there are many groups, but not really. Some four years ago I thought that there were going to be more cds and more interesting music in this style. In all environments there are many people who are moved only by interest and electronic tango is a very strong link between history and the contemporary generation.

Which are the groups that you do like?
Generally, I like the groups that play electronic tango that I can dance as tango. I find some things by Otros Aires interesting, although I do not like the use of traditional tango fragments or their electronic reversions. I prefer it when they create something of their own. There are some songs by Sudestada that I also like. Federico (Mizrahi) is a spectacular musician but, again, I prefer him playing his own songs. The cds of Bajofondo and of Gotan Project seem to me very good but I link them more to electronic music than to tango.

Is Narcotango generating new songs?
When I finish a cd, I feel that I put everything in it and I am left empty. That is why we are still in a phase of experiences, which perhaps will be transformed into music. The energy directed outwards that implies playing and traveling is very different to that of introspective concentration typical of composing and recording. We are been nourished, but I do not know what is going to be the next step…
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Basic Narcotango

Carlos Libedinsky had been playing and composing traditional tango when in 2003 he issued his cd Narcotango. He had been appearing since 1992 in private events with a duet of guitars and voice called Los Mareados. In 2001 he had an auspicious record début with Aldea Global which includes his own lyrics on the social reality of Argentina. But it was only 4 years ago that he began to transcend the scene through the fusion sound with which he is identified today. Prejudices collapse before the power and originality of their music. Although omnipresent, the electronic resources respect the melody that always characterized tango. His own compositions as Vi luz y subí, Otra Luna and Un paso más allá began to be increasingly chosen by professional dancers, milonga DJs and even by TV programs such as Arriba Argentinos, the morning newscast of Channel 13. It was in that context that last year Narcotango 2 arrived, less rich in "hits", but with the video for computers of a song recorded live at La Viruta and a track as addictive as tango itself: Gente que sí. With the exception of some humming, the music of Narcotango is only instrumental, which can be seen either as a defect or an added value to the full, final result, with a plethora of rhythmic variations and a fascinating range of sound.
After various changes of formation, Narcotango today is comprised of Fernando del Castillo (drums and percussion), Sebastián Monk (piano and keyboards), Federico Biraben (bandoneón) Marcelo Vaccaro (base), "Quique" Condomí (violin), Rosana Laudani (voice) and Libedinsky himself (guitar, programming, arrangements and direction). –C B.
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