TAPA | COVER

Pablo Veron


Reivindicación de las raíces


Si bien es uno de los bailarines más talentosos, versátiles y creativos que ha tenido el tango en las últimas dos décadas, su nombre no suena tan familiar como otros. Una temprana radicación en Francia, a principios de los ’90, es buena parte de la explicación. Pero Pablo Verón, el joven prodigio del tap, el bailarín de ecléctica formación, el docente gurú, el coreógrafo de cine y teatro, está de vuelta en su Buenos Aires natal.


Leer más…
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Though he is one of the most talented, versatile and creative dancers that tango has had in the last two decades, his name is not as familiar as others. An early move to France, at the beginning of the 90’s, explains it to a great extent. But Pablo Verón, the young tap-dance prodigy, the dancer of eclectic formation, the teaching guru, the movie and theater choreographer is back in his native Buenos Aires.


Read More…





Descargar la edición completa GRATIS | Download for FREE this whole issue





Pablo Verón, está de vuelta en su Buenos Aires natal

Pablo Verón, is back in his native Buenos Aires.




R E A D      E N G L I S H      T R A N S L A T I O N      H E R E


Reivindicación de las raíces


Entrevista de Carlos Bevilacqua
Exclusivo para El Tangauta
Fotos: Gentileza Pablo Verón






“Los que creen que bailan tango “nuevo” están utilizando mayormente los elementos de siempre”.



¿Por qué te fuiste a vivir a Europa?
Porque me enamoré de una bailarina portuguesa. Igual, desde pibe sabía que iba a vivir afuera. Cuando mis viejos me mandaron a estudiar a Nueva York me gustó mucho, pero cuando fui con Tango Argentino a París vi que esa ciudad era todavía más interesante por la apertura que muestran a otras culturas. Estaba ligado a ella por lazos desconocidos.

No te fue mal. ¿Por qué te volviste?
Al contrario, me fue muy bien, pero hace un año y medio me reinstalé en Buenos Aires. Por un lado, para recuperar la conexión con algunos afectos y mi país y por otro, porque necesité un espacio más copado. Hoy en Francia hay mucha tensión social, política y económica y eso afecta la vida diaria. Para mí hay más espacios y libertad acá que allá.

A lo largo de tu carrera cambiaste mucho de compañera de baile. ¿Fue producto de una decisión o se fue dando?
Se fue dando. Tener una pareja estable como no tenerla tiene sus pros y sus contras. Hay que evaluar dónde esté uno física y mentalmente en cada período. Bailar al comienzo bastante con Carolina (Iotti) fue para mí fundamental para entrar en confianza conmigo mismo y con el lenguaje del tango. He tenido compañeras por años. Últimamente, según el proyecto fui cambiando.

¿Con qué objetivo armaste el videoclip Nexus? (ver recuadro)
Fue como un ejercicio, por el mero placer de hacer la coreografía de mi propia música. También me sirvió para mostrar qué es lo que me interesa ahora. Quedé satisfecho porque lo armé todo en un mes. Quise hacer un clip sólo de baile y explorar cómo el tango puede dialogar con otros bailes al mismo nivel, sacándolo de su ámbito aislado pero manteniendo su interés como danza y en cierta manera amplificándolo.

Tanto en música como en baile pareciera que hay mucha gente mezclando. ¿La fusión está de moda?
Sí, la fusión está de moda y es necesaria para abrir perspectivas, pero yo mezclo teniendo muy arraigado el tango. Yo era bailarín de otras danzas y elegí hacer tango porque me llamó mucho y se me impuso como una prioridad. Investigué profundamente también otros bailes: en Estados Unidos el tap y el hip-hop (palabra que en realidad habla de todo un movimiento cultural que encierra muchos estilos de baile), en Cuba los bailes cubanos, y acá la danza contemporánea en el Teatro San Martín y el modern jazz, además de artes marciales. A eso hay que sumarle mi educación en la Escuela Nacional de Danzas.

Pero el tango es mi raíz y siempre me preocupé por captar su esencia. En mis años de aprendizaje fui a muchos clubes, bailongos y prácticas en una búsqueda casi arqueológica, por lo metódico. Iba a lugares como Sin Rumbo (mi preferido), Pinocho, Estudiantes del Norte y otros que ya no están. Aprendí mucho de Miguel Balmaceda, de Antonio Todaro, de Pepito Avellaneda, de Petróleo, que venía a casa, y de muchos que no me acuerdo el nombre. A su vez, haber trabajado principalmente con Virulazo, pero también con Gloria y Eduardo y con Juan Carlos Copes en Tango Argentino, me dio mucha información valiosa para mi principal meta, el tango auténtico sobre un escenario, con raíz y al mismo tiempo escénico.

Creo que las mezclas es mejor hacerlas cuando uno sabe lo que está mezclando. Hoy le meten de todo al pobre tango, sin aprender salsa le meten brazos y sin aprender tap se mandan unos zapateos donde la mina se queda mirándolos sin saber qué hacer. Por encontrar algo nuevo, se cae en algo superficial, facilista y un tanto autista, porque se enseña a pensar el baile y no a sentirlo. El pensamiento es demasiado lento para el estado que hay que tener para bailar. Esa actitud ausente de “estoy pensando algo importante” mientras se miran los pies o de “estoy relajado”, si no sabés lo que estás haciendo, es una pose y una carencia. Lo podés chequear preguntándoles a las buenas bailarinas que se embolan cuando las llevan de esa forma. Da pena ver a pibes como ensimismados contemplándose ellos mismos y que se están perdiendo de disfrutar los primores que tienen enfrente.


¿Estás hablando del llamado “tango nuevo”?
Hablar de tango nuevo como danza es difícil porque el nombre propone una división con el pasado y eso es muy discutible, relativo y engañoso. Esa era la definición de la música de Piazzolla y copiarle el nombre, como si eso fuera suficiente para ser su equivalente y así ser diferente, no me parece correcto. Es como si te quisieran hacer creer que ellos inventaron el tango. Entonces: ¿qué se bailaba antes? El tango es el tango y siempre estuvo transformándose desde sus orígenes y si cada renovación fuera un tango nuevo, al día de hoy tendríamos varios tangos nuevos. Al tango lo hicimos entre todos los bailarines de todas las generaciones que aportamos algo ¡y esto viene pasando desde hace ya más de 100 años! Pensaron que el tango era tierra de nadie y le plantaron la bandera del nuevo, pero lo nuevo no es forzosamente mejor que lo viejo y no creo que se pueda ir lejos si se parte del principio de negar u oponerse al pasado. Al llamado tango nuevo le reconozco el mérito de preguntarse los porqués, tratar de explicar el funcionamiento y asociar de manera diferente el material, pero todavía esta en pañales y genera bastante confusión. Aunque colma una necesidad del mercado, pues está pensado como una maniobra comercial, carece de los fundamentos sólidos para llamarse a sí mismo “metodología”.

El hecho es que los que creen que bailan “nuevo” están utilizando mayormente los elementos de siempre. Los movimientos ya existían, lástima que no lo digan: giros, ganchos, boleos, sacadas del hombre y de la mujer para todos lados, cambios de dirección, arrastres, paradas, corridas, saltos, pasos cruzados, etcétera. El otro día me contaron que hay gente que cree que los giros lo inventó uno de los “profetas” de hoy. ¡Los giros los inventó Petróleo hace más de 50 años!

Lo que es verdaderamente nuevo es el comercio cada vez más masivo alrededor del tango en varios niveles. El baile se viene renovando desde hace mucho tiempo gracias a mucha gente y este proceso se aceleró en los últimos años porque se volvió un medio de vida muy interesante.

“Bailar pensando es lo menos recomendable, es una manera de restringir al máximo todo impulso creativo. El baile es emoción, sentidos, instinto”.



¿No pensás que el tango nuevo genera nuevas dinámicas?
Es interesante la propuesta de desafiar el eje, pero resulta que de cada tres pasos que dan, dos son fuera del eje y esto empieza a parasitar todo el baile, y desde las primeras clases. Se repiten estos patrones permanentemente, dado que se los idealiza porque son “moda” y de esto resulta un baile monótono, previsible y estereotipado. ¡Bailan como si bailaran al compás de un metrónomo y no de una flor de orquesta! Así el baile del hombre pierde dinámica, presencia y lo que yo llamo bailar: desplazarse con dinámica, caminar, girar, verdadera velocidad, complejidad variada. Se debería estimular, y yo lo hago, lo que el bailarín debe trabajar: el eje, por qué cuidarlo y cómo usarlo, identificar una buena postura, profunda conexión con la mujer, las diferentes maneras de abrazar, la calidad del movimiento, desde dónde viene y cómo liberarlo.
Tengo que decirlo: este generar modas absurdas, el "star system", la onda VIP, la desinformación de la historia para beneficio propio, los que se autoproclaman inventores de figuras o movimientos que son patrimonio colectivo son fenómenos lamentables.
La gente con la que yo aprendí era más exigente y menos ambiciosa. No eran “fast food”. Algunos “genios” cuando hacen sus exhibiciones también son “fast food” y bailan como profesores, porque aprendieron como profesores, aprenden verdades absolutas y así se los ve de estáticos. No bailan para ser artistas únicos, bailan como para que el alumno sienta que el también lo puede hacer y subyace la consigna de “te enseño este truquito, venís, me pagás y estás en la onda”.

Para mí la última gran pareja fue Roberto Herrera con Vanina Bilous. Ellos proponían algo excepcional, inimitable y súper estético. Por ahora, la estética “nuevo” es pobre y superficial y muchos profesionales de la danza, que tienen la mirada no condicionada y no están metidos en la “modita” prefieren toda la vida a Gloria y Eduardo, por ejemplo. Por supuesto hay gente que baila bien, pero se ve una desorientación y mediocrización general, muchísima gente bailando igual, como clonados. Hoy la idea es bailar como otro y antes era exactamente lo opuesto, lo prohibido. No te llega al corazón, es como si no tuviera alma, parece un desfile de moda. Quizás sea pesimista, aunque hay mucha gente que opina igual, pero si seguimos asÍ pronto no habrá mas bailarines de tango.

¿Pero esa estandarización es producto del tango nuevo o de este sistema de transmisión más académico que el de la época de oro?
El tango nuevo por ahora me da la impresión que es eso: una pretensión de transmisión académica para poder enseñar y darle a la gente la seguridad de que tienen una verdad total. Hacer profesores que a su vez crearán otros profesores y, por lo tanto, un público cada vez mayor. Pero se ve claramente que no produce mejores bailarines. Antes había más estilos personales porque había menos comercio, menos manipulación. Había un sistema de transmisión más intuitivo, más directo y honesto. Hoy se juega con la ignorancia de la gente. Ojalá se estudie más el baile de antes para rescatar dinámicas que están como ocultas, revisitarlas y desde ahí despegar con buenas bases. Si investigaran verían cómo los que se dicen hoy inventores de esto o de lo otro copiaron muchísimo a maestros hoy desaparecidos. Si buscara figuración personal yo también podría decir que soy el inventor del tango nuevo.

¿Por qué?
De hecho, es lo que la gente piensa en todo el mundo, que es donde trabajo. La leccion de tango fue la primera visión de un tango diferente, moderno, la que marcó e inspiró el cambio, y el coreografo de esa pelicula fui yo, ¡es mi baile! Hay como 11 o 12 bailes, de los cuales 9 son números míos y por eso recibí el American Coreography Award, el premio principal de la coreografía en Estados Unidos y el premio SADAIC por la difusión del repertorio nacional en el exterior. Pero jamás me sentí el creador de esta moda ni traté de tener ese discurso, traer agua a mi molino y ser “alguien”. Empecé en el ambiente bien auténtico del tango, los milongueros me abrieron los brazos y de ellos aprendí. Después seguí mi necesidad de transformar lo aprendido, crecí y acá estoy. Soy un continuador de una corriente que viene de lejos, el tango. Y soy un creador.

¿Qué peso tuvo esa película en el resurgimiento del tango en los ’90?
Hasta hoy sigo recibiendo mails de todo el mundo de personas que me agradecen la inspiración que recibieron al verme bailar en esa película. En Europa, Estados Unidos y Asia miles de personas empezaron a bailar tango luego de haberla visto. La siguen pasando regularmente por televisión en varios países a pesar de no ser de consumo masivo, porque es una película de autor, en blanco y negro y con una sensibilidad particular. Es la única película que muestra una cara auténtica del tango, lejos del estereotipo comercial habitual.

¿Por qué das clases?
Aprendés porque cada persona es diferente y es una elaboración constante que enriquece mucho, un contacto muy directo. Doy pautas de movimiento permitiendo que los alumnos exploren y luego descubran cosas por sí mismos. Lo que propongo es más neutro, no adhiere a una tendencia. A veces trabajo la rapidez, la energía y el verdadero riesgo; otras veces la conexión, el balance, lo sutil. También doy algunos datos anatómicos, cómo hacer un buen uso de los brazos y las piernas, donde nace el impulso. Siempre en algún momento doy bastante información sobre posibles secuencias.

Eso no suena tan diferente de lo que se estudia en Villa Malcolm, lugar paradigmático del llamado tango nuevo.
No sé qué pasa en Villa Malcolm, fui un par de veces nada más. El tema también es quién, qué y cómo te muestra las cosas. Te pueden hablar de conceptos muy convincentes y verdades universales pero si las secuencias son inútiles por lo inaplicables y poco prácticas y hechas porque van bien con la explicación, si el que muestra no sabe bailar o no tiene verdadero interés, o usa la situación para hacer su propio show o los trata como si estuvieran en un jardín de infantes, la gente se confunde. A mí me llegan alumnos que me cuentan que les dicen que en 4 clases y con 4 pasos salen bailando el tango, que es el baile de pareja más complejo, profundo y paradigmático que existe. Me cuentan que les enseñan a pensar en términos geométricos y aprenden todo fragmentado, que los profes reducen el baile a lo que pueden explicar pero la explicación no refleja la esencia, que saben pero no comprenden, que se quedan vacíos y sienten que no bailan, como en un callejón sin salida. Bailar pensando es lo menos recomendable, es una manera de restringir al máximo todo impulso creativo. El baile es emoción, sentidos, instinto.

¿Pero no es una técnica también? ¿No sirve entenderlo?
Cuando una técnica pretende explicar el todo desde una limitación, vamos mal. Hay maneras mucho más completas de explicar el tango que a través de una geometría básica.

¿Qué tiene de bueno este momento del tango?
Su revalorización mundial. El trabajo de tanta gente que se involucra y que hace que suba el nivel y que se difunda en el mundo entero. La cantidad de gente joven. La idea de bailar más orgánicamente. Las milongas más informales, con menos rigidez en las costumbres. Cuando empecé a bailar tango iba a la “verdulería”, un lugar a la moda, con una vincha hippie y ojotas. Para bailar en Tango Argentino me puse el casco de gomina pero porque tenía que cumplir con la recreación artística de una época. El tango es un baile popular y moderno, no algo folclórico arcaico.

Más allá de que no te gusten los festivales, en los últimos dos años participaste en varios.
No es que no me gusten, pero los grandes festivales me suenan a mercado y yo prefiero ir a lugares donde hay una comunidad y donde se puede tener un contacto más directo y tranquilo con la gente, así soy. Mis últimos tiempos se dividen entre clases y proyectos artísticos que me despierten interés. Participé en un par de eventos que organizó Johana Copes porque coincidimos con las fechas, pero un poco le huyo a los grandes eventos.

Además de lo que puede surgir a partir de Nexus, ¿cuáles son tus proyectos artísticos?
Tengo varios, pero prefiero no revelarlos por cábala. Sí te puedo decir que están relacionados con el cine y el teatro. Siempre estoy trabajando, haciendo lo que me gusta y aprendiendo. •


>> Volver


El Tangauta Nº 170 (DIC 2008) • © El Tangauta 2008 • Por favor, deje su COMENTARIO. Gracias. •






E N G L I S H      T R A N S L A T I O N


Reclaiming the roots



Interview by Carlos Bevilacqua
Exclusive for El Tangauta
Photos: Courtesy Pablo Verón





“Those who believe that they dance "nuevo" are mostly using the same old elements.”



Why did you move to Europe?
Because I fell in love with a Portuguese dancer. Anyways, since I was very young I knew that I was going to live outside of the country. When my parents sent me to study to New York I liked it a lot, but when I was with Tango Argentino in Paris I saw that that city was still more interesting because of its openness to other cultures. Unknown ties bound me to it.

Things did not go badly for you. Why did you come back?
On the contrary, I did very well, but a year and a half ago I re-settled in Buenos Aires, on the one hand, to recover the connection with some loved ones and with my country and also because I needed a better space. Today in France there is a lot of economic, political, and social tension and that affects daily life. For me there are more space and freedom here that there.

Along your career you changed dance partners a lot. Was it a conscious decision or just the way things happened?
It happened that way. Having or not having a regular partner has pros and cons. One must evaluate where one is physically and mentally in each period. At the beginning, dancing quite a bit with Carolina (Iotti) was fundamental for me to gain confidence in myself and with the language of tango. I have had partners for years. Lately, I changed according to the project.

What was your objective when you put together the video clip Nexus? (See box)
It was like an exercise, done for the mere pleasure of choreographing my own music. It was also a way of showing where my interests lie now. I was satisfied because I put it together in a month. I just wanted to do a dance video clip and explore how tango can have a dialog with other dances at the same level, removing it from its isolated environment yet maintaining its interest as a dance and in a way amplifying it.

Both in music as in dancing, it seems that there are many people mixing. Is fusion fashionable?
Yes, fusion is fashionable and it is necessary to open perspectives, but I mix while having tango very well established. I danced other dances and I chose tango because it called to me and prevailed in me as a priority. I also researched other dances deeply: in the United States tap and hip-hop (a word that in reality names a cultural movement that contains many styles of dance), in Cuba the Cuban dances, and here contemporary dance at the San Martin Theater and modern jazz, in addition to martial arts. To that one must add my education at the National School of Dances.

But tango is my root and I was always concerned about grasping its essence. In my years of learning I went to many clubs, dances and practicas in an almost archaeological search, it was so methodical. I went to places like Sin Rumbo (my favorite), Pinocho, Estudiantes del Norte and others that no longer exist. I learned a lot from Miguel Balmaceda, Antonio Todaro, Pepito Avellaneda, Petróleo, who used to come to my house, and many whose names I can’t recall. At the same time, working chiefly with Virulazo, but also with Gloria and Eduardo and with Juan Carlos Copes in Tango Argentino, gave me a lot of valuable information for my main goal, authentic tango on a stage, with roots and at the same time scenic.

I believe that it is better to make mixes when one knows what is mixing. Today they put all sorts of things on poor tango, without learning salsa they add arms to it and without learning tap they do tapping that leave women staring without knowing what to do. Trying to find something new, they fall into something superficial, easy and a little autistic, because they teach to think the dance and not to feel it. Thought is too slow for the state that one must have to dance. Those absent attitudes of "I am thinking about something important" while they look at their feet or of "I am relaxed" if you don’t know what you are doing, are a pose and a deficiency. You can check it by asking good female dancers who get bored when led in that way. It is sad to see young men engrossed contemplating themselves while they miss enjoying the beauties they have in front of them.


Are you speaking of what is called "tango nuevo"?
Speaking of tango nuevo as a dance is difficult because the name proposes a division with the past and that is very debatable, relative and deceitful. It is the definition of the music of Piazzolla and to copy the name, as if that was enough to be equivalent and thus to be different, does not seem correct. It is as if they want you to believe that they invented tango. In that case: What was danced before? Tango is tango and has always been transforming itself since its origins and if each renewal was a new tango, today we would have many new tangos. Tango was made by all of us dancers of all generations who contributed something, and this has been happening for more than 100 years! They thought that tango was no man’s land and they planted the “nuevo” flag but what is new is not inevitably better than the old and I do not believe that you can go far if you start by denying or opposing the past. I recognize in what is called tango nuevo the merit of asking for the reasons, of trying to explain the way movements work and to associate the material in a different way, but it is still in diapers and generates quite a bit of confusion. Although it fills a need of the market, because it is thought as a commercial maneuver, it lacks solid bases to be called a "methodology".

The fact is that those who believe that they dance "nuevo" are mostly using the same old elements. The movements already existed, it is a shame that they do not say so: turns, ganchos, boleos, sacadas of the man and of the woman to all sides, changes of direction, arrastres (dragging), paradas (stops), corridas, leaps, crossed steps, etc. The other day they told me that there are people who believe that turns were invented by one of the "prophets" of today. Petróleo invented turns over 50 years ago!

What is truly new is the increasingly more massive commerce around tango at various levels. The dance has been renewing itself for a very long time thanks to many people and this process accelerated in recent years because it has become a very interesting way of making a living.

“To dance thinking is the least advisable way, it restricts to the maximum every creative impulse. Dance is emotion, senses, instinct.“



Don’t you think that tango nuevo generates new dynamics?
The proposal of challenging the axis is interesting, but it so happens that for every three steps they take, two are out of axis and this becomes a parasite of the whole dance, from the very first classes. These patterns are repeated permanently, given that they are idealized because they are "fashionable" and from this results a predictable, monotonous and stereotyped dance. They dance as if they were doing it to the beat of a metronome and not of a great orchestra! Thus the dance of the man loses dynamics, presence and what I call dance: moving dynamically, walking, turning, true velocity, varied complexity. What the dancer should work on should be stimulated, and I do it: the axis, why to take care of it and how to use it, identifying a good posture, deep connection with the woman, different ways to embrace, quality of the movement, where is he coming from and how to express that.

I have to say this: this generating of absurd fashions, the "star system", the VIP wave, the disinformation of history for one’s own benefit, of those ones who proclaim themselves inventors of figures or movements that are a collective heritage, are deplorable phenomena. The people I learned from were more exacting and less ambitious. They were not "fast food". Some "geniuses" when they do their exhibitions are also "fast food" and they dance like professors, because they learnt like professors, they learnt absolute truths and therefore you see them static. They do not dance to be unique artists, they dance so that the student feels that he can also do it and the underlying message is "I teach you this little trick, you come, pay me and you are in".

For me the last great couple was that of Roberto Herrera with Vanina Bilous. They proposed something exceptional, inimitable and super esthetic. For now, the "nuevo" esthetics are poor and superficial and many professionals of the dance, whose way of seeing things is not conditioned and who are not into the "fad" prefer Gloria and Eduardo, for example, any time. Of course there are people who dance well, but you can see general confusion and mediocrity, a lot of people dancing alike, as if cloned. Today the idea is to dance like someone else and before it was exactly the opposite, it was prohibited. It does not get to your heart, it is as if it does not have a soul, it seems like a fashion show.

Perhaps I am a pessimist, although there are many people who think the same, if we continue in this path soon there will not be tango dancers.

But that standardization, is it a product of tango nuevo or of this system of transmission which is more academic than that of the golden era?
Tango nuevo for now gives me the impression that it is that: a pretense of academic transmission that enables to teach people and give them the sense of security of having the total truth. To produce teachers that in turn will create other teachers and, therefore, increase the public more and more. But it is clearly seen that it does not produce better dancers. Before there were more personal styles because there was less commerce, less manipulation. There was a more intuitive system of transmission, more direct and honest. Today they play with people’s ignorance. I hope that the dance of the past will be studied more to rescue dynamics that are sort of hidden, to revisit them and from there to take off with a good base. If it were researched, they would see how those who today call themselves inventors of this or that, copied a lot from teachers that are no longer with us. If I sought personal recognition I would also be able to say that I am the inventor of tango nuevo.

Why?
In fact, it is what people think around the world, which is where I work. The Tango Lesson was the first vision of a modern, different tango, the one that marked and inspired change, and I was the choreographer of that movie, it is my dance! There are 11 or 12 dances, 9 of which are my numbers and for it I received the American Choreography Award, the main prize for choreography in the United States and SADAIC’s prize for making the national repertoire known abroad. But I never felt the creator of this fashion or tried to say that, to blow my own horn and to be "someone". I began in the very authentic environment of tango, the milongueros opened their arms to me and from them I learnt. Later I followed my need to transform what I had learnt, I grew and here I am. I am a perpetuator of a current that comes from long ago, tango. And I am a creator.

What weight had that movie in the resurgence of the tango during the 90’s?
Even today I continue to receive mails from all over the world from people who thank me for the inspiration they received from seeing my dance in that movie. In Europe, United States and Asia thousands of people began to dance tango after they saw it. They continue to show it regularly on TV in various countries in spite of the fact that it is not for massive consumption, because it is a signature movie, black and white and with a particular sensibility. It is the only movie that shows an authentic face of tango, far from the habitual commercial stereotype.

Why do you teach?
Because giving classes you teach and you learn. You learn because each person is different and is a constant elaboration that enriches you a lot, a very direct contact. I give guidelines of movement allowing for the students to explore and then discover things by themselves. What I propose is more neuter, it does not adhere to a tendency. At times I work on speed, energy and true risk; other times on connection, balance, subtleties. I also give some anatomical data, how to make good use of arms and legs, where the impulse is born. Always at some point I give enough information on possible sequences.

That does not sound so different from what is learnt in Villa Malcolm, a paradigmatic place of what is called tango nuevo.
I do not know what happens in Villa Malcolm, I was there only a couple of times. The issue is also who, what and how they show you. They can speak to you of very convincing concepts and universal truths but if the sequences are useless because they are inapplicable or not very practical and taught only because they go well with the explanation, if the one that shows you does not know how to dance or does not have true interest, or uses the situation to do his own show or treats students as if they were in kindergarten, people get confused. Students arrive to me saying that they are told that in 4 classes and with 4 steps they can dance tango, which is the most complex, deep and paradigmatic partner dance that exists. They relate that they teach them to think on geometric terms and they learn everything fragmented, that the teachers reduce the dance to what they can explain but the explanation does not reflect the essence, that they know but do not understand, that they are left empty and they feel that they do not dance, at a dead end. To dance thinking is the least advisable way, it restricts to the maximum every creative impulse. Dance is emotion, senses, instinct.

But is it not also a technique? Is it not useful to understand it?
When technique intends to explain the whole starting from a weak point, it goes badly. There are a lot more complete ways to explain tango that through basic geometry.

What is good about this moment of tango?
Its worldwide revaluation. The work of so many people that get involve and that makes the level rise and spread in the whole world. The amount of young people. The idea to dance it more organically. The more informal milongas, with less inflexibility in the customs. When I began to dance tango I went to the "Verdulería" (a place to dance in Buenos Aires), a fashionable place, with a hippy hair-band and thongs. To dance in Tango Argentino I put on the hair gel helmet because I had to comply with the artistic recreation of an era. Tango is a modern, popular dance, not some archaic folkloric thing.

Although you do not like festivals very much, in the last two years you participated in several ones.
It is not that I don’t like them, but large festivals sound to me like marketing and I prefer to go to places where there is a community and where I can have a peaceful and more direct contact with the people, this is how I am. My recent times are divided between classes and artistic projects that awake my interest. I participated in a couple of events organized by Johana Copes because we coincided with the dates, but I tend to stay away from large events a bit.

In addition to what can arise from Nexus, what are your artistic projects?
I have several, but I prefer not to reveal them just for luck. I can tell you that they are related to the movies and the theater. I am always working, doing what I like and learning. •


>> Back


El Tangauta Nº 170 (DIC 2008) • © El Tangauta 2008 • Please, leave your COMMENT. Thanks. •







.




Videoclip Nexus
• Idea, coreografía, dirección general y producción |
Idea, choreography, general direction and production
: Pablo Verón
• Música | Music by: Sverre Indris Joner – Pablo Verón

Currículum en síntesis


Hijo de actor y artista plástica, Pablo Verón inició su carrera profesional de muy joven en comedias musicales a mediados de los ’80. Para esa época también integró el grupo Tap 42, con el que amenizaba fiestas en Buenos Aires y con el que llegó a actuar en Estados Unidos.

Entre 1989 y 1992 Pablo integró el elenco de Tango Argentino, el espectáculo de Héctor Orezzolli y Claudio Segovia que muchos consideran principal generador de todo el interés que poco después despertaría el baile porteño alrededor del mundo.

Esa experiencia, pero particularmente las funciones en París, habrían de ser claves en la trayectoria de Verón. Fue en la ciudad luz donde conoció a la portuguesa Teresa Cunha (con quien formaría su primera pareja estable de baile) y donde empezó a trabajar con regularidad hasta que decidió radicarse. Luego de varias exitosas asociaciones artísticas con el director teatral argentino Alfredo Arias, Pablo consigue mayor difusión internacional como coreógrafo, bailarín y actor protagónico del exquisito film La lección de tango, de la inglesa Sally Potter. La película, en la que entre otros participan también Fabián Salas y Gustavo Naveira, ganó el Ombú de Oro como mejor película en el Festival Internacional de Cine de Mar del Plata de 1997. Durante los ’90 fue contratado para actuar varias veces en una decena de ciudades europeas y recibió distinciones tanto en la Argentina como en el exterior.

Ya en la corriente década, creó sus propios shows, participó en otros de éxito internacional como Tanghost y se desempeñó como docente en prestigiosos festivales internacionales. Ya reinstalado en Buenos Aires, el año pasado sorprendió al producir el videoclip Nexus, una obra impactante en la que fusiona el tango con el hip hop, la salsa, el folclore y el tap a partir de su propia música. • >>> Volver











Videoclip Nexus
• Idea, coreografía, dirección general y producción |
Idea, choreography, general direction and production
: Pablo Verón
• Música | Music by: Sverre Indris Joner – Pablo Verón

Summarized Curriculum


The son of an actor and a plastic artist, Pablo Verón started his professional career very young in musicals in the mid 80’s. Around that time he was also a member of the group Tap 42, entertaining parties in Buenos Aires and also performing with it in the United States.

Between 1989 and 1992 Pablo was part of the cast of
Tango Argentino, the show of Hector Orezzolli and Claudio Segovia that many consider the main generator of all the interest that shortly after would the dance of Buenos Aires awaken around the world.

That experience, particularly the performances in Paris, would be the keys to Verón’s career. It was in The City of Lights where he met Portuguese dancer Teresa Cunha (who would become his first steady dance partner) and where he began to work regularly until he decided to move there. After several successful artistic associations with Argentine theatre director Alfredo Arias, Pablo obtains greater international renown as the choreographer, dancer and leading actor of the exquisite film
The Tango Lesson, by English director Sally Potter. The movie, in which among others also participated Fabián Salas and Gustavo Naveira, won the Ombú de Oro at the 1997 Festival Internacional de Cine de Mar del Plata. During the 90’s he was sought to perform several times in about ten European cities and received many distinctions in Argentina and abroad.

During the current decade, he created his own shows, participated in others of international success such as Tanghost and taught in prestigious international festivals. Already reinstalled in Buenos Aires, last year he surprised everyone producing the video clip Nexus, a stunning work in which he fuses tango with hip hop, salsa, argentine folklore and tap dancing through his own music. • >>> Back














Armandito
Jesús Velázquez
Juan Bruno
Sexteto Mayor
El Arranque
Festival y Mundial
Mariano Montes
>> Volver | Back
    El Tangauta © 1996-2017 - Todos los derechos reservados - Avda. Santa Fe 1780 - 7º 708 (C1060ABQ)
    Buenos Aires, Argentina - TEL.(+5411) 5217-0511 - email:info@eltangauta.com